onsdag 9. desember 2009

Oppgave 4.

Oppgave 4.


Bestevenninnen min og jeg er ute og handler. Venninnen min klager over at hun gjerne vil kjøpe seg noe nytt, men sier hun har for lite penger til det akkurat nå. I det vi er på vei ut av butikken, ser jeg et par øredobber forsvinne ned i vesken hennes. Hun tar meg i armen og skynder seg ut av butikken. ”Kom, fort. Vi må rekke bussen!”, sier hun. Venninnen min stjal, rett foran øynene mine. Hva gjør jeg nå?

Pliktetikk fokuserer på selve handlingen. Pliktetikeren må selv vurdere om handlingen er rett eller gal, ved å ta utgangspunkt i moralske normer og prinsipper. Hvis jeg skulle tatt hensyn til pliktetikk i denne situasjonen, ville det rette være å si ifra til en butikkmedarbeider om at venninnen min stjal en vare i butikken. Da ville jeg tatt utgangspunkt i mine moralske normer og prinsipper, som sier at det å stjele er galt og at det ikke er akseptabelt. På den andre siden, hadde jeg såret venninnen min og fått dårlig samvittighet for at jeg hadde sagt ifra. Ved å si ifra kunne jeg risikert at venninnen min ble sint på meg og at vennskapet vårt ble ødelagt. Men, pliktetikken er skjematisk og kompromissløs. Dette er en svakhet ved pliktetikken – den passer ikke i alle situasjoner.

Hvis jeg skulle tatt utgangspunkt i konsekvensetikken, kunne situasjonen blitt håndtert på en annen måte. Da måtte jeg ta utgangspunkt i konsekvensene av handlingen. En konsekvensetiker syns ikke alltid det er galt å lyve, da konsekvensene av enhver handling på vurderes. Hadde det virkelig vært best å si til butikkmedarbeideren at venninnen min stjal? Butikken kunne ha anmeldt henne for at hun stjal, selv om det bare var et par øredobber. Anmeldelsen kunne ha påvirket livet til venninnen min lenge. Hadde det virkelig vært verdt det? Eller så kunne jeg sagt i fra til henne selv, at jeg syns det hun gjorde var galt, og forsøkt å få henne til å legge tilbake øredobbene? En av konsekvensetikkens svakheter er at ingen kan forutse framtiden og heller ikke konsekvensene av handlingene. Det er opp til hvert enkelt individ å vurdere situasjoner, og hvilke konsekvenser som er ønskelige eller ikke.

Holdningsetikken legger vekt på personen som utfører handlingen, og om handlingen springer ut av den rette holdningen. Holdningsetikken er veldig viktig i mange religioner. Et eksempel på dette er kristendommens bud om nestekjærlighet - ”Du skal elske din neste som deg selv”. Selv om holdningsetikk ofte finnes i religion, finnes det holdningsetikere som ikke er religiøse også. I dette tilfelle tok venninnen min øredobbene til seg selv. Hun jobber og har vanligvis råd til å kjøpe et par øredobber. Hun stjal altså for å tilfredsstille seg selv, ikke for å hjelpe noen. Handlingen sprang ikke ut av den rette holdningen.

I denne situasjonen tror jeg ikke at jeg hadde sagt ifra til butikkmedarbeideren. Det kan være mange dypereliggende grunner til at venninnen min gjorde det hun gjorde. Jeg hadde sagt klart ifra at jeg ikke syns å stjele er riktig, at det hun gjorde var dumt og at jeg ikke har noe interesse av å være sammen med henne om hun skal stjele. Dessuten ville jeg prøvd å finne ut hvorfor hun gjorde det, kanskje det har skjedd noe leit hjemme eller at hun hadde det litt vanskelig? I denne situasjonen er jeg en konsekvensetiker. Jeg vurderer at konsekvensene av handlingen hadde blitt bedre om jeg selv tok en prat med henne, istedenfor å risikere at hun skal bli politianmeldt. Dessuten får det meg til å undre på om jeg kan stole på henne og hvordan moralen hennes på andre området er, når hun syns det er greit å stjele. Kanskje hun lyver også? Handlingen vil uansett få konsekvenser på mitt syn på henne som venninne.

Kilder:
http://folk.uio.no/jonv/reldid/etikk/etiskemodeller.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk

Bilde lånt fra: http://www.nettavisen.no/






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar